سه شنبه , تیر ۴ ۱۳۹۸
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام قالب صحیفه
خانه / روانشناسی / آشنایی با ۶ راهکار مقابله با افسردگی
آشنایی با 6 راهکار مقابله با افسردگی
آشنایی با 6 راهکار مقابله با افسردگی

آشنایی با ۶ راهکار مقابله با افسردگی

ضروری ترین راهکارهای مقابله با افسردگی و استرس

دسته: روانشناسی

روش های مقابله با افسردگی و استرس

سلام دوستان همراه خبرناز،مشکلات و مسائل دنیای ماشینی باعث شده است.

که روز به روز افسردگی در میان افراد بیش تر شود . متاسفانه این پدیده به صورت خفیف،

متوسط و یا شدید نه تنها در افراد مسن و میان سال بلکه در بسیاری از جوانان هم دیده می شود .

افسردگی می تواند بسیاری از عوامل زندگی از جمله فعالیت های روزانه ،خوراک،

لذت های زندگی ، تفکرات خوب ، تحرک ، سلامت جسم و روان ، تحصیلات و …

را تحت تاثیر قرار داده که در نتیجه فرد افسرده نمی تواند به خوبی از زندگی خود بهره مند شود .

به طور کلی افسردگی و مشکلات روحی – روانی می تواند از طریق اختلالات هورمونی،

باعث یائسگی زودرس ، مشکلات قاعدگی ، چاقی ، لاغری ، مشکلات پوست ،

ریزش مو و …. شود. بیشتر این افراد ، انزوا طلبی ، افکار نادرست ، خستگی و بی حالی ،

ترس و دلهره ، نا امیدی در زندگی و … را در خود احساس می کنند .

خوشبختانه افسردگی قابل درمان بوده و شخص می تواند.

در این مطلب قصد داریم.۶ راهکار مقابله با افسردگی و استرس،

را به شما عزیزان بیاموزیم . پس لطفامثل همیشه با ما همراه شوید. 

داشتن استرس و افسردگی، مانند این است که همزمان هم بترسید و هم خسته باشید.

در چنین حالتی از شکست می ترسید، اما هیچ تلاشی هم برای بهبود اوضاع نمی‌کنید.

دوستان دوست داشتنی میخواهید، اما از جامعه و آدم‌ها هم متنفرید.

می خواهید تنها باشید، اما نمی خواهید تنهایی بکشید. احساس می کنید.

همه ی ی حس‌ها را دارید اما انگار فلج و بی حس هم هستید.

اگر دیدید کسی افسرده است، لطفا هرگز از او علتش را نپرسید.

افسردگی یک واکنش مستقیم به یک وضعیت خاص نیست،

افسردگی مانند آب و هواست، به عوامل زیادی بستگی دارد.

افسردگی مانند این است که کوررنگی داشته باشید و دائم بگویید دنیا چقدر رنگارنگ است!
وقتی که افسرده هستید و می‌گویید که «خسته‌ام»،

معنی‌اش این است که یک خستگی مفرط جان شما را گرفته که با خوابیدن درست بشو نیست.

هیچکس نمی‌تواند درک کند فردی که افسرده است.

و همچنان کارهای روزانه‌اش مانند حمام کردن، یا شانه کردن موهایش،

را انجام میدهد و صبح‌ها از تخت خوابش بلند می شود چقدر قوی است!

این ها را نگفتیم که دنیا را روی سرتان آوار کنیم. این ها را گفتیم که ببینید.

آیا با این جملات همزاد پنداری می‌کنید؟ اگر بله، پس فکری ،

به حال خودتان بکنید. اگر نمی‌دانید چطور؟! این مقاله را تا انتها بخوانید.

 ۶ راهکار مقابله با افسردگی و استرس

۱. اسیر دام «اعتقاد به دنیای عادل» نشوید.
اعتقاد به دنیایی عادل نوعی تعصب شناختی است که توسط روانشناسان اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است. به عنوان مثال، افراد اکثراً این رویکرد را دارند که میگویند اگر دیگران فقیر هستند، مستحق ان فقر هستند.

اسیر این دام نشوید که فکر کنید اگر دچار مشکل هستید، مستحق ان مشکلاتید و به این دلیل باید عذاب بکشید که انسان بی‌ارزشی هستید.

روزگار به هیچ عنوان عادل نیست. بسیاری افراد باهوش و بااستعداد در شرایط بسیار سخت زندگی میکنند. همه ی ی ی ما تصمیمات ضعیف در زندگی زیاد گرفته‌ایم. گاهی‌وقت‌ها این تصمیمات عواقب کمی به دنبال دارند و گاهی وادار می شوید تا آخر عمر با عواقب این تصمیمامتان دست و پنجه نرم کنید.

۲. به خودتان یادآور شوید که بهترین تلاشتان را می کنید.
به خودتان یادآور شوید که باتوجه به امکانات و شرایطتان، هر چه از دستتان همین هم اکنون برمی‌آید را انجام میدهید. تمرین کنید انعطاف‌پذیر باشید تا بتوانید از فرصت‌ها برای تغییر بهره ببرید.

۳. اسیر دام «باید سخت‌تر کار کنم» نشوید.
اگر میخواهید به استرس، مشکلات یا خستگی‌هایتان با تلاش برای سخت‌تر کار کردن واکنش نشان دهید همین الان دست نگه‌دارید.

همان طور که در بالا ذکر کردم، احتمالاً همین حالا تا جایی که از دستتان برمی‌آید تلاش میکنید. اینکه به خودتان بگویید پاسخ حل مشکلاتتان سخت‌تر کار کردن است اصلاً فکر درستی نیست. این فکر رو از ذهنتان بندازید بیرون .

با گفتن این به خودتان که مشکل تلاش ناکافی است، باعث می‌شوید در امتحان کردن روش‌هاي‌‌ جدید را بر روی خود ببندید. مثل آنهایی که برای مقابله با پرخوری خود، به خودشان میگویند که باید برای متعهد ماندن به رژیم‌غذایی خود باید بیشتر تلاش کنند. وقتی مشکل رابه تلاش نکردن ربط میدهید، سعی میکنید ان رابا قدرت اراده خودتان حل کنید تا سایر راهکارها. و این اصلا راه درستی نیست سخت در اشتباهید !!

۴. بیش از اندازه فکر نکنید.
آدمها طبق معمول برای حل مشکلاتشان فکر میکنند. بااینکه این راهکار مفیدی است اما خیلی مهم است که بدانید بیش از اندازه فکر کردن با روحیه افسرده، کیفیت راهکارهایی که به دست می‌آورند را پایین می‌آورد.

اگر تا همین همین حالا درمورد مشکلات\موقعیت خود فکر کرده اید، بفهمید که پاسخ مشکلاتتان در بیشتر فکر کردن برای پیدا کردن راه‌حل نیست.

ایجاد وقفه در فکر کردن درمورد مشکلاتتان به احتمال بیشتری شما رابه سمت چیزهای کوچکی که می‌توانید برای بهتر کردن اوضاع یا روحیه‌تان انجام دهید، سوق میدهد.

این وقفه را می‌توانید با فعالیت‌هایي مثل ملاقات دوستان، یا بعضی تمرینات مدیتیشن برای تقویت تمرکز ایجاد کنید.

۵. ریتمتان را تنظیم کنید.
یک بخش مهم و اساسی از درمان اختلال دوقطبی تشویق افراد به ایجاد برنامه‌هاي‌‌ منظم برای خواب، رفت و آمد و کار است. تنظیم این ریتم‌ها به تعدیل روحیه و انرژی کمک میکند. این اصل بنیادی برای عموم مردم نیز صدق میکند.

۶. از استراتژی‌هاي‌ فردی آرامش‌بخش استفاده کنید.
اگر از زندگی خسته و کلافه هستید، احتمالاً در مرحله واکنش “جنگ یا گریز” به سر می‌برید.

برای اینکه بتوانید خوب فکر کنید، خیلی مهم است که استراتژی‌هاي‌‌ روانشناختی برای آرام کردن سیستم عصبی خودرا بلد باشید. مثلا بالا زدن آستینتان و دست زدن به بازوهایتان «اکسی‌توسین آزاد میکند»، لمس کردن لب‌ها با یک یا دو انگشت و یا مالش دست‌ها همه میتوانند از این دست استراتژی ها باشند.

یک برنامه شخصی تهیه کنید که شامل راهکارهایی باشد که در مواقع اضطراب و استرس یا ناراحتی از ان ها استفاده کنید.

همچنین بخوانید:راهکارهایی برای رسیدن به عزت نفس

همچنین بخوانید:روش هایی مناسب برای کنترل عصبانیت

درباره ی @khabarnaz

مطلب پیشنهادی

بهترین شیوه های درس خواندن در ماه رمضان

بهترین شیوه های درس خواندن در ماه رمضان

چگونه در ماه رمضان می‌توانیم هم روزه‌ بگیریم و هم‌ درس بخوانیم؟ دسته:روانشناسی بهترین راههای …