خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام قالب صحیفه
خانه / پزشکی و سلامتی / مواد غذایی سرشار از فیبرسدی در برابر بیماری ها
مواد غذایی سرشار از فیبر
مواد غذایی سرشار از فیبرسدی در برابر بیماری ها

مواد غذایی سرشار از فیبرسدی در برابر بیماری ها

مواد غذایی سرشار ازفیبر، سدی در برابر بیماری ها

دسته:پزشکی و سلامتی

بنا بر گزارش خبرناز،محققان دریافتند که برای هر ۸ گرم افزایش در میزان فیبر روزانه،

نرخ مرگ و میر کلی و وقوع بیماری عروق کرونر قلب،

دیابت نوع ۲ و سرطان کولورکتال ۵ تا ۲۷ % کاهش داشته است.

پژوهشی جدید نشان داده است، کسانی که سطوح بالای فیبر غذایی و غلات کامل را مصرف می کنند،

در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را دارند،

با نرخ های پایین‌تر ابتلا به بیماری های غیر واگیر مواجه هستند.

به گزارش خبرناز،بررسی مطالعات مشاهده ای و آزمایش های بالینی،

که طی تقریبا چهل سال گذشته انجام شده اند، فواید سلامت مصرف ،

حداقل ۲۵ گرم تا ۲۹ گرم یا بیشتر از فیبر غذایی در روز را نشان داده است.

پس از مقایسه افرادی با بیشترین و کمترین میزان مصرف فیبر،

نتایج حاصله کاهش ۱۵ تا ۳۰ درصدی تمام دلایل مرگ و مرگ و میر مرتبط با مسائل قلبی عروقی را نشان داده اند.

همچنین، مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر وقوع بیماری قلبی عروقی، سکته مغزی،

دیابت نوع ۲ و سرطان کولورکتال را ۱۶ تا ۲۴ درصد کاهش داده است.

تجزیه و تحلیل آزمایش های بالینی با پشتیبانی سازمان بهداشت جهانی نشان داده است.

که افزایش مصرف فیبر با کاهش وزن بدن و سطوح کلسترول نیز در ارتباط بوده است.

از بهترین منابع غذایی برای فیبر می توان به غلات کامل، حبوبات، سبزی ها و میوه ها اشاره کرد.

نتایج مطالعات بر جایگزینی غلات پالایش شده با غلات کامل تاکید دارند.

افزایش مصرف فیبر می تواند خطر وقوع و مرگ و میر ناشی از طیف گسترده ای از بیماری های مهم را کاهش دهد.

پژوهشگران ۲۸۵ مطالعه مشاهده ای حاوی داده های نزدیک به ۱۳۵ میلیون نفر،

و ۵۸ آزمایش بالینی شامل ۴,۶۳۵ شرکت کننده بزرگسال را مورد بررسی قرار داده اند.

آنها بر مرگ زودرس ناشی از بیماری قلبی عروقی، بیماری عروق کرونر قلب،

و سکته مغزی و همچنین وقوع دیابت نوع ۲، سرطان کولورکتال،

و سرطان های مرتبط با چاقی، مانند پستان، آندومتر، مری و پروستات متمرکز بودند.

پژوهشگران تنها مطالعاتی با حضور شرکت کننده های سالم را مورد بررسی قرار دادند،

از این رو، نتایج برای افرادی که به بیماری های مزمن مبتلا هستند، قابل اعمال نیستند.

مشخص شده است برای هر هشت گرم افزایش در میزان فیبر روزانه،

نرخ مرگ و میر کلی و وقوع بیماری عروق کرونر قلب،

دیابت نوع ۲ و سرطان کولورکتال ۵ تا ۲۷ درصد کاهش داشته است.

همچنین، سطح محافظت در برابر سکته مغزی و سرطان پستان نیز افزایش داشته است.

اگرچه مصرف ۲۵ تا ۲۹ گرم فیبر در روز کافی بوده اما داده ها نشان می دهند که مصرف فیبر غذایی بیشتر می تواند حتی سطح محافظت هرچه بیشتر را ارائه کند.

برای هر ۱۵ گرم افزایش در مصرف روزانه غلات کامل، نرخ مرگ و میر کلی و وقوع بیماری عروق کرونر قلب، دیابت نوع ۲ و سرطان کولورکتال کاهش ۲ تا ۱۹ درصدی داشته است.

افزون بر این، سطوح بالاتر مصرف غلات کامل با کاهش ۱۳ تا ۳۳ درصدی خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر مرتبط بوده است.

متاآنالیز آزمایش های بالینی شامل مصرف غلات کامل، کمک به کاهش وزن بدن را نیز نشان داده است. غلات کامل سرشار از فیبر غذایی هستند که می تواند به تقویت سلامت انسان کمک کند.

همچنین، مشخص شده است که رژیم های غذایی با شاخص کلیسمی پایین و بار کلیسمی پایین تنها پشتیبانی محدود برای محافظت در برابر دیابت نوع ۲ و سکته مغزی را ارائه می کنند.

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین یا بار گلیسمی پایین ممکن است حاوی قندهای افزوده، چربی های اشباع، و سدیم باشند، که ممکن است اثرگذاری محدود آنها بر شرایط سلامت انسان را توضیح دهد.

در شرایطی که خطراتی مرتبط با مصرف فیبر غذایی مشاهده نشده است، پژوهشگران به این نکته اشاره داشته اند که مصرف زیاد فیبر ممکن است.

اثری ناخوشایند بر افراد دارای سطوح آهن و مواد معدنی پایین داشته باشد زیرا مصرف غلات کامل می تواند هرچه بیشتر سطوح آهن را کاهش دهد.

همچنین، آنها به این نکته اشاره داشته اند که مطالعه بر اساس مواد غذایی طبیعی سرشار از فیبر و نه فیبر مصنوعی و استخراج شده، مانند پودرهایی که می توان به غذاها اضافه کرد، انجام شده است.

همچنین بخوانید:توصیه های غذایی برای لاغر شدن و تناسب اندام

بیشتر بدانید:۳ غذای بسیار عالی برای کوچک کردن شکم

درباره ی @khabarnaz

مطلب پیشنهادی

این علائم نشان می‌دهد آرتروز زانو دارید

علائم ورم مفاصل/آرتروز زانو چیست؟ دسته: پزشکی و سلامتی از کجا بفهمیم آرتروز زانو داریم؟ …