خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام قالب صحیفه
خانه / پزشکی و سلامتی / دانستن اصول رژیم غذایی در ایام عید
دانستن اصول رژیم غذایی در ایام عید
دانستن اصول رژیم غذایی در ایام عید

دانستن اصول رژیم غذایی در ایام عید

دانستن اصول رژیم غذایی در ایام عید

دسته: پزشکی و سلامتی

اصول رژیم غذایی در ایام نوروز

بنابر گزارش خبرناز، در خصوص بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در تعطیلات نوروزی،

 با توجه به اینکه آجیل یکی از وسایل پذیرایی در ایام نوروز است،

باید در مورد مصرف آن نکاتی رعایت شود. نباید در مصرف آجیل زیاده روی شود؛

چراکه انواع مغزها و تخمه‌ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند،

به طوری که هر ۱۰۰ گرم آنها حاوی ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری است.

در صورت مصرف آجیل باید از انواع آجیل‌های بدون نمک و یا کم نمک استفاده شود،

گفت: آجیل‌های شور با داشتن مقادیر زیادی نمک زمینه را برای فشارخون بالا فراهم می‌کنند.

بهتر است برای پذیرایی از میهمان، انواع شیرینی‌های ساده و در اندازه کوچک تهیه کنید.

تا میهمانان با افزایش دریافت قند و چربی اضافی مواجه نشوند،

البته برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی نباید در مصرف شیرینی و شکلات زیاده روی شود.

به منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در دید و بازدیدها به جای شیرینی‌های ،

خامه‌ای و شکلاتی که اندازه برزگ دارند و حاوی مقدار زیادی کالری هستند،

خودداری شود و به جای آن از انواع شیرینی خشک و ساده در اندازه کوچک استفاده شود.

 میهمانان باید توجه کنند که نیازی نیست در تمام دید و بازدیدها از شیرینی،

و شکلات استفاده کنند، اظهار داشت: به جای مصرف شیرینی و شکلات در دید ،

و بازدیدهای نوروزی بهتر است از میوه استفاده شود. میوه‌ها علاوه بر ویتامین‌ها،

و املاح معدنی که برای حفظ سلامت بدن لازم هستند، حاوی ترکیباتی،

به نام آنتی اکسیدان هستند که نقش آنها در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت،

بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها شناخته شده است.

همچنین بخوانید:پیامدهای مصرف فیبر ناکافی

مصرف زیاد میوه هم موجب اضافه وزن و چاقی می‌شود، گفت: روزانه ۲ تا ۴ واحد،

از گروه میوه‌ها می‌توان استفاده کرد و هر واحد میوه معادل یک عدد میوه با اندازه متوسط است.

اگر مردم در طول روز چند دید و بازدید در پیش دارند، هر بار از یکی از انواع شیرینی،

شکلات، آجیل و یا میوه استفاده کنند که با اضافه دریافت انرژی دچار اضافه وزن و چاقی نشوند.

 برای صرف چای، به جای قند و شکلات از کشمش، توت خشک و یا خرما در حد کم استفاده کنید،

تاکید کرد: مصرف مواد قندی و شیرین مثل شربت‌ها، شکلات، آب نبات، پولکی، گز و سوهان را محدود کنید.

 در خصوص صرف نهار و شام در ایام نوروز، تاکید کرد: در میهمانی‌های نوروزی در وعده ناهار و شام، برای پرهیز از دریافت زیاد کالری که به دنبال مصرف غذاهای چرب و سرخ شده وارد بدن می‌شود، باید سعی شود، نیمی از بشقاب با سالاد و سبزی پر شده و مصرف شود؛ چراکه مصرف سالاد و سبزی به دلیل داشتن فیبر، جذب چربی‌ها و مواد قندی را کاهش می‌دهد و به این ترتیب از اضافه وزن جلوگیری می‌کند، بنابراین مصرف ۵ وعده سبزیجات در روز ضرورت دارد.

 مصرف نوشابه (حتی انواع کم کالری) و آب میوه‌های صنعتی که حاوی قند زیادی هستند باید به حداقل برسد و به جای آنها از آب ساده و یا دوغ‌های کم نمک و بدون گاز استفاده شود.

 برای سلامتی و نشاط بیشتر در ایام نوروز نیز مانند سایر روزهای سال به جای مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، می‌توان از غذاهای بخارپز، آب پز و تنوری استفاده کرد، تاکید کرد: در ایام نوروز در کنار تغذیه متعادل، تحرک بدنی و ورزش الزامی است و حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی تند در روز تأثیر زیادی در سلامتی و عدم اضافه وزن خواهد داشت.

 برای برخورداری از آرامش و سلامتی در طول سفرهای نوروزی و ایام دید و بازدید، تعادل در مصرف مواد غذایی فراموش نشود و برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در ایام نوروز به مقدار کالری دریافتی در طول روز توجه شود.

 حتی الامکان مصرف فست فودها (سوسیس، کالباس، پیتزا و انواع ساندویچ‌ها) و سیب زمینی سرخ کرده و پرنمک محدود شود، زیرا در فست ها مقادیر زیادی نمک و چربی وجود دارد که این موضوع برای سلامتی مضر است.

همچنین بخوانید:آلوئه ورا چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

درباره ی @khabarnaz

مطلب پیشنهادی

این علائم نشان می‌دهد آرتروز زانو دارید

علائم ورم مفاصل/آرتروز زانو چیست؟ دسته: پزشکی و سلامتی از کجا بفهمیم آرتروز زانو داریم؟ …